• امروز پنج شنبه بیست و سوم مرداد 1399 

اخبار سازمان اوقاف

مطالب ویژه

https://hamedan.oghaf.ir/sitepages/view-2189.aspx

 اخبار منتشره از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در سالهای اخیر

ارتباط با حراست

سامانه ارتباطات مردمی دولت ( سامد)

پیام رسان بله

سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

مزایده و مناقصه

بخشنامه و اطلاعیه ها

شناسه خدمات الکترونیک و غیر الکترونیک

سوالات متداول

ساختار

بنر اطلاع رسانی روابط عمومی اوقاف استان

خدمات غیر حضوری مستاجرین اوقاف

خدمات غیر حضوری اوقاف(نسخه موبایل)

خدمات غيرحضوري

سامانه شکايات

آستان امامزاده عبدالله(ع) کانون احیاء تزئینات معماری در همدان

آستان امامزاده عبدالله(ع) کانون احیاء تزئینات معماری در همدان

در روزگار ما مکان اصلی تبلور هنر استادکاران این شهر آستان امام‌زاده عبدا...(ع) است. به‌تازگی در گنبدخانه و در شبستان‌های این بقعه گچ‌کاری و آئینه‌کاری‌ها به شکل استادانه‌ای اجرا شده است، به‌طوری‌که می‌توان گفت: یکی از بهترین نمونه‌های تزئینات وابسته به معماری در تاریخ همدان است

 دوشنبه 23 تیر 1399   14  0      

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان: در استان ما تنها جایی که در آن هنر اصیل آئینه‌کاری، سنگ‌بری و گچ‌بری حمایت شده و به ظهور و بلوغ رسیده آستان امام‌زاده عبدا...(ع) همدان است.
تاریخ هنر و معماری نشان می‌دهد که در همدان تزئینات و ظریف‌کاری‌های معماری فاخر وجود داشته است. وجود گچ‌بری‌های کم‌نظیر در گنبد علویان نشان می‌دهد که در این شهر دستکم از 700 سال پیش تزئینات وابسته به معماری در بالاترین سطح وجود داشته است. اما برای استانی با این دیرینگی گچ‌بری‌های گنبد علویان خیلی کم است. اگر از محراب سنگی مسجد میرزاتقی و بقایای آئینه‌کاری امام‌زاده یحیی(ع) بگذریم اما بر خلاف اصفهان و خراسان در این استان به دو دلیل نمی‌توان تزئینات گسترده و پُرکار را دید با وجود بناهای فاخری چون برج قربان، شاهزاده حسین(ع)، امام‌زاده اسماعیل و آرامگاه اظهر(ع). با نگاه به یادمان‌ها و بناهای یاد شده در بالا شاید به جرأت بتوان گفت ویژگی اصلی بناهای باستانی- اسلامی همدان با وجود فراوانی آنها همانا سادگی یا به‌عبارتی بی‌پیرایگی است. انگار سازندگان آنها هیچ‌گاه به موضوع تزئینات نیندیشیده‌اند!!! برای این پرسش دو پاسخ وجود دارد: 1- این‌که اقلیم همدان و سرمای آن اجازه‌ این کار را نمی‌داده و اگر اجرا می‌شده مدت زیادی دوام نمی‌آورده و 2- اینکه پشتیبان مالی یا به عبارتی حامیانی برای اجرای آن تزئینات وجود نداشته. به‌نظر می‌رسد هردو پاسخ درست باشد اما با توجه به شرایط امروز شاید بتوان پاسخ دوم را واردتر دانست. برای اثبات این موضوع یک مثال زنده داریم. همان‌طور که پیشتر گفته شد و از موضوع این گفتار برمی‌آید در روزگار ما مکان اصلی تبلور هنر استادکاران این شهر آستان امام‌زاده عبدا...(ع) است. به‌تازگی در گنبدخانه و در شبستان‌های این بقعه گچ‌کاری و آئینه‌کاری‌ها به شکل استادانه‌ای اجرا شده است، به‌طوری‌که می‌توان گفت: یکی از بهترین نمونه‌های تزئینات وابسته به معماری در تاریخ همدان است. آن گونه که از تصویر به جا مانده از حدود سال 1340 خورشیدی برمی‌آید بقعه‌ی امام‌زاده عبدا... یک آرامگاه استوانه‌ای شکل ساده بود که کل مساحت آن نباید بیشتر از 50 متر مربع بوده باشد. اما چه کسانی بانی این رونق فرهنگی و هنری شده‌اند؟ و تاریخ‌سازان این شهر در این مقطع از تاریخ معاصر چه فرد یا افرادی هستند؟
لازم است در اینجا کمی درباره اداره‌ آستان امام‌زاده عبدا... توضیح داده شود تا خواننده‌ گرامی بداند که بقاع و امام‌زاده‌ها چگونه اداره می‌شوند؟
اداره‌ی بقاع و امامزادگان در کشور به روش ترکیبی یعنی دولتی- مردمی است به شکلی که نیروهای خودجوش و داوطلب مردمی ذیل هیأت امنا با حمایت و نظارت اداره کل اوقاف هر استان آنها را اداره می‌کنند. هیأت‌های امنا در امور جاری بقاع مستقل‌اند و تنها در تصمیم‌های مهم از نظر و پیشنهاد کارشناسان اوقاف کمک می‌گیرند. نظام مالی حاکم بر بقاع نیز یک نظام رایانه‌ای- سامانه‌ای است و همه‌ امور از جمله گردش مالی آنها با نظارت استان و تهران صرف هزینه‌هایی چون توسعه، تعمیر و حقوق خادمان و کارکنان همان بقعه می‌شود. به اصل موضوع برگردیم. در سال‌های گذشته و در آستان امام‌زاده عبدا... دگرگونی‌های چشمگیری رخ داده است.
به واسطه‌ی کوشش‌های بی‌دریغ رئیس فعلی هیأت امنا یعنی «حاج محمدرضا بیات» هنر آئینه‌کاری و گچبری ناب در همدان احیا شده و آستان امام‌زاده عبدا... مکان و محل تبلور این هنرهاست. او با سخت کوشی و ارادتی که به آستان امام‌زاده دارد حتی از جیب خود برای به ثمر رسیدن آن تزئینات هزینه می‌کند و شاید ندانید که هیأت‌های امنا امام‌زادگان و مساجد هیچ حقوقی بابت کارهایی که انجام می‌دهند، نمی‌گیرند بلکه گاهی از مال خود نیز در این راه هزینه می‌کنند مانند محمدرضا بیات. مشارکت‌های مردم و بهره‌گیری از توانمندی‌های افراد ویژه همواره موجب رونق می‌شود و در این راه کسانی که بی هیچ چشم‌داشتی از خود، خانواده و مالشان مایه می‌گذارند سرمایه‌های ارزشمندی هستند.
در پایان لازم است از همه‌ کسانی که در سال‌های پیش به عنوان هیأت امنا امام‌زاده عبدا... (ع) کوشش کرده‌ و این میراث را به آیندگان رسانده‌اند سپاسگزاری شود.
برچسب ها  

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 

پربازدیدترین اخبار